onsdag 20. oktober 2010

Den sure gamle tanta som ikke har noe med det... (les: teppe foran vogna)

Jeg føler meg som en streng og nysgjerrig gammel tante - nabokjerringa som bryr seg, men samtidig at jeg har gjort en god gjerning.

Jeg var i en varm og tett butikk, og der var også en ung mor med barnevogn. Tett med regntrekk, og helseteppe inni, foran åpningen. Jeg merket at jeg tenkte mitt, men sa ikke noe. Ikke før vi sto rett ved siden av hverandre, og jeg ikke klarte å la være.

- Jeg har ikke noe med det, men vet du at det er klare anbefalinger om å unngå å bruke teppe foran åpningen?
- Neeei, jeg har ikke hatt noen problemer med dèt?
- Nei, ikke før det er for sent, sier jeg.
- De sier det øker sannsynligheten for krybbedød, fordi det blir for tett, varmt og luften blir dårlig. Jeg har fire små selv, og er blitt skremt, sa jeg.
Hun så litt forskrekket ut, og jeg skyndet meg å si igjen:
- Jeg har ingenting med det, altså, men jeg måtte bare si fra!
Hun takket forsiktig, og vi fortsatte med hvert vårt.

Da jeg var ferdig å handle passerte jeg henne i bil. Hun trillet hjemover, og hadde hengt teppet til side.

Så var det kanskje ikke så frekt å si fra, likevel? En god gjerning, nesten?

Både LUB og Helsedirektoratet advarer nå mot å dekke til vognåpningen med tepper.

Helsedirektoratet er klare i sine råd vedrørende teppebruk i sine brosjyrer om barns miljø og sikkerhet: ”Unngå å dekke til barnevognåpningen med tykke eller tette tepper”. (Se Helsedirektoratets brosjyrer Barns miljø og sikkerhet 0-6 måneder og Barns miljø og sikkerhet 6 måneder - 2 år).

Også LUB inkluderer dette rådet i sitt nye opptrykk av brosjyren Trygt sovemiljø for spedbarnet. Denne brosjyren vil fra høsten 2010 bli en del av baby-body-pakken "Denne siden opp når jeg sover", som deles ut til alle nybakte foreldre på landets føde- og barselavdelinger.


Foto: Julie Gjørven, lånt fra DinBaby.com/klikk.no
- Mange førstegangsforeldre tror det er viktig å ha et teppe foran vognen for å skjerme mot solen. Det er det ikke. Dra heller vogna etter deg eller invester i en parasoll, sier Berit Muhri Nilsen, helsesøster ved Nydalen helsestasjon i Oslo.
- Babyer trenger å skifte ut luften inne i vognen, og de skal helt fint kunne sove i dagslys. Dessuten er det bra for samspillet mellom forledre og barn at det ikke er noe mellom babyen og mor eller far eller den som triller vognen, sier hun til klikk.no/foreldre.

Hun er sjokkert over foreldre som bruker teppe, både ute og inne på kjøpesentre. Og det er jeg også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar