søndag 15. januar 2012

Små gleder, et slektstre

Jeg har en sær hobby. Ikke er det wordfeud, ikke er det sudoku, ikke er det dataspill eller strikking. Men minst like spennende! For hver gåte jeg løser dukker det opp minst fire nye - utfordrende, interessant og nært. For det er slektsgransking, faktisk, og gjennom noen års iherdig leting har jeg nå over 22.000 navn i databasen.

Velsignet som jeg er med god husk for navn og nummer, er det mange nye bekjente som har fått spørsmålet - etternavnet ditt, det er et Austevollsnavn, ikkesant? Da er vi nok i slekt! Det samme gjelder navn fra store deler av Sotra og fra Hallingdal, og gitte navn fra Holland og den store verden ellers. Selvfølgelig litt sært for de fleste, men moro for meg! Ekstra fascinerende i dag, med medier som Facebook, hvor veien er kort til kontakt, ny informasjon og oppdatert viten.

I helgen koste jeg meg veldig med å oppdatere treet, og stor var gleden da jeg oppdaget at amerikanerne har digitalisert mengder av nye kilder! Spesielt var jeg på jakt etter mer informasjon om mannens oldemor, henne har vi lyst å kalle opp, når sistemann kommer i mars - og da er det jo "viktig" å vite litt om opphavet, synes jeg. Og jeg fant, jeg fant! Veldig artig.
Jeg fant også originale vigselsattester fra riktig gamle dager, og bekreftelser på at en oldefar var blant de første som fikk land over there etter the Homestead Act av 1862. Plutselig var historien så nær!

I Norge er det grenser for hvor langt bakover du kan komme, så jeg står fast både her og der, og jobber ikke så ofte med dette som før. Men helgen ble et kjærkommet slektsavbrekk, og innimellom hjelper jeg andre å finne veien videre med sine aner - rett som det er dukker det opp noe matnyttig til eget tre også.

Mange timers arbeid er lagt ned i forskning og dokumentasjon av disse anene. Det er litt av et puslespill, og jeg jobber kontinuerlig med å sjekke og dobbeltsjekke mot tilgjengelige kilder. Alle korrigeringer og tillegg mottas med takk!

2 kommentarer:

  1. Herlig å lese, jeg er selv slektsgransker, og synes det er en fantastisk spennende hobby som aldri blir lei.Desverre står hobbyen litt i ro pga ungene, men så fort de blir store, da skal jeg ta det frem i igjen.Vet ikke hvor lenge du holdt på, men trenger du hjelp er det bare å si i fra, så kan jeg jo se om jeg kan. Fant bloggen din da jeg kom borti oversikt over tvillingmamma til gutter. Gutta mine er snart 7 mnd:-)

    SvarSlett
  2. Hei Anne-Marit, så hyggelig at du legger igjen spor i bloggen min. Litt stille her for tiden, siden gutta akkurat ble storebrødre, men jeg kommer sterkere tilbake, både med blogging og slektsgransking :)

    SvarSlett