fredag 5. november 2010

Stoltenberg og jeg

Litt i overkant historisk fascinert som jeg er, har jeg dukket ned i historien til huset vi har kjøpt. Det blir jo ikke mindre spennende av å lese at den første familien som bodde her, var doktor Stoltenberg med familie. Uten å gå for mye i detalj, med navn og denslags på nett, kan jeg likevel røpe at den gode doktor var gift med frøken Jebsen, datter av skipsrederen, ja. De fikk tre barn her i svingen, og yngstemann, han het Vincent, akkurat som yngstemann hos oss, og jadda, i slekt med statsministeren.


Tegning, 1916


Jeg leker med tanken å kontakte familien, tenk om de har gamle bilder fra interiøret her - eller utsiden. Huset var så fantastisk utsmykket den gangen. Herskapelig, nesten. Jeg synes jo fremdeles det er fantastisk flott, men det hadde vært moro å være flue på veggen da det var nybygd, piken hadde eget værelse, og kokka styrte i anretningen...

2 kommentarer:

  1. Fantastisk!!:)) - Idun-

    SvarSlett
  2. Så utrolig gøy å lese!! Jeg elsker selv å lese om historien bak bygninger - f.eks min oldefar som bygget hotell på Askøy - som nå bare er en "vanlig" enebolig. Fantastisk å komme over gamle bilder, og dukke ned i historie!

    Håper du finner noen gamle bilder og mer info!! Gleder meg til oppdatering på denne her!!

    SvarSlett