søndag 3. oktober 2010

Nå vet jeg hva halloumi er!

Nok en fantastisk deilig middag! I dag vegetar, med seks barn ved bordet. Herlige søndagsfest!

Vi har hatt en deilig matuke, med middager fra Matenerklar.no - og i dag var et høydepunkt; pappardelle med freste grønnsakerog halloumi.

Oppskriften:

1. Ta ut kjernene og finhakk 1 rød chilli. Skjær 2 pakker halloumi (2x200 g) i 1 cm tjukke skiver.
2. Skjær en bunt salatløk i tynne skiver og skjær 1 squash i 1 cm tjukke halvmåner. Halver 1 eske cherrytomater (250 g). Skyll 140 g spinat.
3. Kok papparellepasta til 4 personer.
4. Varm opp 1 ss olivenolje i en stekepanne, press i 3 fedd hvitløk og stek chilli og hvitløk i 1 min på middels varme. Tilsett salatløk og squash og stek videre i ytterligere 2 min. Bland i cherrytomater, 1 brett sugar snaps, 1 krm pepper og 1 1/2 ss soya. La alt bli varmt, ca 2 minutter.
5. Skjær halloumiosten i 0,5 cm brede skiver. Varm opp en tørr stekepanne og stek halloumien på middels varme i 2 min/side. Del så de stekte halloumiskivene i grove biter.
6. Hell av pastavannet og bland i spinaten i pastaen. La spinaten bli varm.
7. Hell opp pastaen og spinat i en serveringsskål, bland i grønnsakene og topp med halloumibitene. Klart til å servere!

Og ja, halloumi, det er ost, det. Kypriotisk spesialitet med sau-, geit- og kumelk. Og jeg får fremdeles vann i munnen av å tenke på middagen! Og synes jeg er veldig heldig som har en mann som tør å utfordre seg selv på kjøkkenet, for disse to Matenerklar-ukene har vært spennende ny prøving for oss!
Nå tar vi høstferie, men prøver mer mat-på-døren når vi er tilbake.

Og barna? Joda, de smakte spinat, de smakte halloumi, og de spiste sugar snaps (sukkererter) og pappardelle (1 cm bred flat pasta), med ketchup. Alle seks. Mette ble de også!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar